Hoe een 1 aprilgrap uitgroeide tot een succesvolle LinkedIn post (mét filmpjes!)

Wat begon als een ludiek idee, groeide uit tot een van de leukste projecten van het jaar tot nu toe. Mijn samenwerking met Frisse Blikken voor hun 1 aprilgrap was een schot in de roos — en wat heb ik genoten van elke stap in het proces. Ik mocht helemaal los als zure onderzoekster die interviews afnam bij directie en medewerkers. De ene suggestieve vraag na de andere, vol aannames en nauwelijks verhuld oordeel. Een feest om te doen.

De voorbereidingen alleen al gaven zoveel voorpret. Vanaf het eerste moment dat ik betrokken raakte bij dit project, hing er een sfeer van plezier, creativiteit en een vleugje spanning.

In de aanloop naar de “grote dag” hadden we geweldige vooroverleggen vol brainstorms, gelach en slimme details. Het is zó fijn om samen te werken met een organisatie die humor écht serieus neemt.


Ik mocht helemaal opgaan in mijn rol als Daniëlle de Vries, de fictieve onderzoekster met een nogal strenge, humorloze visie op eigentijdse bedrijfsvoering. De uitwerking van de grap — inclusief filmpje  — was een klein meesterwerkje.

 

De grap werd bij de onthulling in eerste instantie met verbijstering (iedereen was er totaal ingetrapt) opluchting en sportieve hilariteit ontvangen. Frisse Blikken besloot het ook extern te delen. En met succes! De betrokkenheid op LinkedIn was groot — veel reacties, veel gedeeld, veel gelachen.

 

Bekijk vooral de filmpjes:

De post van directeur Lonneke Nouwens

Nog een post vanuit Frisse Blikken

 

Wat me het meest is bijgebleven, is hoe vrij en vertrouwd alles voelde. Natuurlijk had ik van tevoren even de gedachte: moeten we dit wel doen? Zullen mensen zich niet voor gek gezet voelen? Maar nee: alles mocht, en iedereen kon er (achteraf) om lachen. Het is zeldzaam om met een organisatie samen te werken die zó'n goede balans vindt tussen professionaliteit en speelsheid.

 

Kortom: hulde aan Frisse Blikken. Voor hun lef, hun humor en hun frisse blik.